Poniżej prezentyjemy Państwu ćwiczenia usprawniające staw kolanowy opracowane przez specjalistów: dr n. med. Józef Mróz i lek. Med. Paweł Leśniewski; Klinika Rehabilitacji, Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa. 
Należy pamiętać, aby dostosować rodzaj i intensywność ćwiczeń do swoich indywiualnych możliwości.

Ćwiczenia usprawniające staw kolanowy

1. Poprawa stabilności stawu kolanowego:
1. Poprawa stabilności stawu kolanowego:

Pozycja wyjściowa:

Stań na jednej nodze, druga połóż na krześle, tak aby kolano wystawało poza krawędź krzesła. rękę oprzyj o udo lub strojące obok krzesło.

Ćwiczenia:

Powoli zginaj kolano nogi, na której stoisz po czym wróć do pozycji wyjściowej.

2. Wzmacnianie prostowników stawu kolanowego:
2. Wzmacnianie prostowników stawu kolanowego:

Pozycja wyjściowa:

Stań z lekko ugiętymi i rozstawionymi na szerokość barków nogami. Wyprostuj plecy, a tułów pochyl nieco do przodu.

Ćwiczenia:

Wykonuj przysiady, aby zgięcie w stawach kolanowych nie przekraczało 90 st.

3. Wzmacnianie dolnych mięśni podudzia:
3. Wzmacnianie dolnych mięśni podudzia:

Pozycja wyjściowa:

Stań ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder. Podeprzyj się rękoma o krzesło.

Ćwiczenia:

Unoś pięty, stojąc na palcach, po czym wróć do pozycji wyjściowej.

4. Wzmacnianie mięśni przywodzących kończynę dolną:
4. Wzmacnianie mięśni przywodzących kończynę dolną:

Pozycja wyjściowa:

Połóż się na boku: jedną nogę połóż na podłodze, drugą oprzyj na krześle. Głowę podeprzyj na ręce lub poduszce. Utrzymuj tułów i stopę górnej nogi w jednej linii.

Ćwiczenia:

Płynnym ruchem unieś dolną nogę do góry a następnie opuść ją na podłogę.

5. Wzmacnianie zginaczy stawu kolanowego
5. Wzmacnianie zginaczy stawu kolanowego

Pozycja wyjściowa:

Stań w szerokim, stabilnym wykroku do boku z dłońmi opartymi o udo nogi wykrocznej. Głowa i plecy wyprostowane.

Ćwiczenia:

Pogłębiaj wykrok na tyle, aby w wyprostowanej nodze odczuwać wyraźne rozciąganie mięśni i aby kolano nogi wykrocznej nie przekraczało poza linię stopy.

6. Rozciąganie tylnej strony stawu kolanowego
6. Rozciąganie tylnej strony stawu kolanowego

Pozycja wyjściowa:

Połóż się na plecach w progu drzwi. Nogę ugiętą w kolanie oprzyj stopą o ścianę. Druga noga leży wyprostowana.
Ramiona swobodnie spoczywają wzdłuż tułowia.

Ćwiczenia:

Wyprostuj maksymalnie nogę opartą o ścianę. Aby dodatkowo rozciągnąć goleń, palce stopy skieruj do siebie.

7. Poprawa ruchów ślizgowych w stawie kolanowym
7. Poprawa ruchów ślizgowych w stawie kolanowym

Pozycja wyjściowa:

Usiądź na krześle z nogami zgiętymi w kolanach i stopami opartymi na podłodze.

Ćwiczenia:

Stopy, uda i kolana odsuń od siebie i skieruj na zewnątrz. Stopy maksymalnie skieruj do wewnątrz (palcami do siebie).
Uda minimalnie zbliżają się do siebie, ale nie mogą się dotykać. Kolana nadal utrzymuj skierowane na zewnątrz.